alexcharis.reismee.nl

run chicken run.......

Hi,

Hoe is het met jullie?

Wij zijn druk aan het verzambianiseren

Laughing
. Inmiddels zijn we in het bezit van een echte zambiaanse telefoon, (de operator heet heel verrassend zamtel..). We hebben een zambiaanse broodtrommel, we zijn zondag naar de kerk geweest (een bijzondere ervaring met veel zang), hebben zaterdag in een plaatselijk cafe het nationale voetbal team van Zambia aangemoedigd, die de finale speelde tegen rivaal Zimbabwe. En net hebben Olivier en ik n'shima gemaakt. Een gerecht wat veel gegeten word (met de handen), gemaakt van mais.

Allemaal leuke dingen! Maar we zijn hier natuurlijk ook heel druk aan het werk!! De jongens vinden het ook nog steeds erg leuk.

Op de farm is het momenteel een drukte van belang met vrijwilligers en met plaatselijke mensen die druk aan het helpen zijn. Toevallig zeiden Alex en ik los van elkaar dat er zo'n andere dynamiek heerst. De mensen zijn weer bezig om het land te bewerken. Ze helpen met de kippenhokken, waar ze kunnen. Zo ontzettend leuk om te zien.

Hieronder even een korte update van de projecten:

* De school. Na anderhalve week kan ik zeggen dat er enige routine zit in de dagindeling. We arriveren rond kwart over negen. En dan komen de kindjes langzaam aan binnen wandelen. Dit gaat wel even anders dan bij ons. Want er komen 3 jarigen alleen aangewandeld vanuit het bos. Soms moeten ze wel een half uur alleen lopen. Ze weten inmiddels wie we zijn en komen gezellig knuffelen. Om kwart voor 10 starten we met zingen (how are you today en i am a little flower for Jesus). Dan maken ze werkjes, die wij (2 andere moeders en Olivier en Isabel) de avond gemaakt hebben. Olivier is verantwoordelijk voor de de kleurplaat van de babygroep. Dus het is niet zo verrassend dat ze gisteren een vliegtuig en vandaag een trein hebben moeten kleuren. Om 11 uur gaan de kinderen eten en spelen ze tot ongeveer 12 uur buiten, waarna we naar de ground gaan om te " gymen", dansen en zingen.

* schoolbord. Vandaag hebben Olivier en ik het tweede bord afgeschilderd. We hadden zoveel verf, dat we in de babyklas nog wat leuke tekeningen hebben kunnen maken.

* Chickenrun 1. Dit is het hok voor de boerderij kippen. Het is gemaakt van materiaal wat op de farm is gevonden. Gisteren hebben Alex en Rob een deur in elkaar gezet, zodat vandaag de kippen, die los over de farm lopen, nu naar het hok konden worden verplaatst. De grotere kinderen van de farm hielpen drifig mee vangen. Onze kinderen vonden dat "eng". Maar de kids van de farm kwamen rustig met 3 kippen aan lopen. Erg leuk om te zien.

* Chickenrun 2. Deze is voor de legkippen. Hij wordt professioneel in elkaar gezet door een "aannemer" en het is wonderlijk om te zien, dat alle uitgezochte materialen ook daadwerkelijk zijn geleverd en dat er inmiddels een bijna af hok staat. Hopelijk is hij morgen en anders overmorgen klaar. Julius is nu in de stad, samen met Maggy en grote Olivier, opzoek naar goede legkippen.

* Het olifanten hek. Inmiddels weten we hoeveel meter we nodig hebben en waar hij moet komen. Er is contact gelegt met de leverancier voor een prijs opgave.

* Waterleiding voor de pomp. Toen we een paar dagen aan het werk waren blijken de waterleidingen voor de pomp niet meer naar behoren te werken. Daarom kunnen ze nu geen gewasen meer verbouwen. Vincent heeft dit project op zich genomen. En er wordt inmiddels druk door verschillende dorpsbewoners gegraven om zo een en ander weer werkend te krijgen.

Jullie lezen er is al veel werk verzet maar ook nog veel te doen! Het is echt super leuk om echt iets te kunnen doen en zoveel te kunnen verbeteren in de omstandigheden van de mensen en kinderen. En nogmaals vandaag was het dus heel leuk om te zien, dat deze energie ook naar de bewoners overslaat. Genieten.

Genieten doen we dus op de farm, maar ook daarbuiten. Het weekend hebben de jongens een doodenge slide op 111 meter hoogte gemaakt van de kant van Zambia naar Zimbabwe. En hebben we een heerlijke high tea gehad in een super de luxe hotel. Wel een beetje heftig contrast maar wel genieten hoor!

dikke kus van ons alle 4!